Ahiasz
|
Wysłany:
Pią 16:22, 23 Lis 2007 Temat postu: WMP Program 2007 - 2008 |
|
Politologia niestacjonarna UWr.
forma zajęć : wykład (20 godz.) i ćwiczenia (20 godz.)
rok akademicki 2007\2008
prowadzący: dr Paweł Łyżwa, dr Bartosz Smolik
Temat (wykład): Konotacje pojęcia „liberalizm”. Założenia metodologiczne liberalizmu.
1. Pojęcie liberalizmu; podstawowe założenia aksjologiczne liberalizmu klasycznego („syndrom liberalny”). 2. Eksplanacja terminów: liberalizm progresywny, neoliberalizm i libertarianizm. 3. Koncepcja porządku oraz prawa w filozofii politycznej i myśli ekonomicznej F.A. von Hayeka. 4. Podstawowe założenia ideowe libertarianizmu; teoria proviso J. Locke’a i jej zastosowanie na gruncie teorii państwa ultraminimalnego R. Nozicka.
Temat (ćwiczenia): Neoliberalny model „społeczeństwa otwartego” i „państwa minimalnego”. Libertariańskie koncepcje społeczeństwa typu „market friendship”.
1. Układ polityka – ekonomika we współczesnym liberalizmie: koncepcja „dużego rządu” i „państwa minimalnego”; problem detronizacji polityki w ujęciu F. Hayeka.. 2. Etyczny wymiar radykalnego liberalizmu: egoizm versus etyka altruistyczno – kolektywistyczna w myśli politycznej A. Rand. 3. Kapitalizm w ujęciu M. Friedmana. 4. Wizja społeczeństwa jako „domu towarowego”. 5. Wolność - własność - sprawiedliwość – równość w ujęciu porównawczym: liberalizm progresywny, neoliberalizm, libertarianizm.
LITERATURA :
a) R. Legutko, Spory o kapitalizm. Kraków 1994, rozdz. V (Leseferyzm ewolucjonistyczny - Friedrich Hayek)
lub
J.Godłów-Legiędź, Doktryna społeczno-ekonomiczna Friedricha von Hayeka. Warszawa 1992 , rozdz. 2, 3 (pkt. 4, 5) , 4.
Oraz
M. Kuniński, Wiedza, etyka i polityka w myśli F. A. von Hayeka, Kraków1999, rozdz. V.
b) Współczesna myśl polityczna. Wybór tekstów źródłowych. Oprac.: K. Karolczak, K. Pieliński, M. Tański. Warszawa 1994. (teksty : F.A. Hayek, Filozofia wolności ; R. Nozick, Państwo minimalne i ultraminimalne).
c) A. Rand, Cnota egoizmu Poznań 2000, pkt. 12-15.
d) M.& R. Friedman, Wolny wybór. Warszawa 1994, Wstęp, Rozdz. 1, 4, 5.
e) M. N. Rothbard, O nową wolność. Manifest libertariański, Warszawa 2004, Rozdz. 2, 3.
Literatura uzupełniająca :
1] R. Legutko, Spory o kapitalizm. Kraków 1994, rozdz. II (Leseferyzm utylitarystyczny- Milton Friedman),
3] F.A. Hayek, Droga do zniewolenia. Kraków 1996.
4] L. von Mises, Ekonomia i polityka. Wykład elementarny. Warszawa 2006.
5]D. Boaz, Libertarianizm, Poznań 2005.
6] H. H. Hoppe, Demokracja – bóg, który zawiódł, Warszawa 2006.
Temat (wykład) : Komunitarny ideał wspólnoty.
1. Krytyka założeń metodologicznych liberalizmu. 2. Problem tożsamości indywidualnej : koncepcja „usytuowanego >ja<”. 3. Komunitarna koncepcja arracja życia wewnątrzwspólnotowego” (A. McIntyre) 4. Więzi wspólnotowe jako antidotum na „liberalizm oparty na prawach”. 5. Cnoty obywatelskie i ich rola w życiu politycznych porządku demokratycznego. 6. M. Walzer – problematyka państwa jako „instytucji pierwszoplanowej” (primary institution). Dobro indywidualne – dobro wspólne. 7. Idea „silnej demokracji” B. Barbera.8. Wspólnota responsywna E. Atzoniego.
Temat (ćwiczenia): Społeczne i moralne aspekty funkcjonowania porządku politycznego w doktrynie współczesnego konserwatyzmu i chrześcijańskiej-demokracji.
1. Konotacje terminu „konserwatyzm”, „syndrom konserwatywny”. 2. Konserwatywna i ordoliberalna krytyka współczesnej cywilizacji; „bunt mas” wg Ortegi y Gaseta. 3. „Rewolucja” konserwatywna: Thatcheryzm i Reaganomizm. 4. Altruizm jako podstawa kapitalizmu – G. Gilder. 5. Ordoliberalna idea porządku. 6. Chrześcijaństwo i demokracja jako pojęcia komplementarne; wartości polityczne i zasady współczesnej chrześcijańskiej demokracji.
LITERATURA :
a) K. Wandowicz, Współczesny konserwatyzm polityczny w Polsce 1989 – 1998, Wrocław 2000, rozdz. I pkt 3 (s. 60 - 73)..
b) A. Zięba, Współczesna doktryna brytyjskiej Partii Konserwatywnej. „Studia Nauk Politycznych”, nr 6, 1984 , s. 89-110
c) Współczesna myśl polityczna. Wybór..., cyt. wyd. , (I. Kristol, Kryzys duchowy kapitalizmu).
d/ Jerzy (George) Gilder, Bogactwo i ubóstwo. Poznań 2001, rozdz.2, 3, 4, 5, 6.
e/ R. Scruton, Co znaczy konserwatyzm, Poznań2002, rozdz. 1, 2.
f) R. Skarzyński, Konserwatyzm. Zarys dziejów filozofii politycznej. Warszawa : SCHOLAR. 1998, rozdz. III.
g) R. Skarzyński, Państwo i społeczna gospodarka rynkowa. Główne idee polityczne ordoliberalizmu. Warszawa 1994 , rozdz. 4,5.
lub
R. Skarzyński, (1995), Główne idee polityczne ordoliberalizmu. [w:] pod red. R. Skarzyńskiego, Studia nad liberalizmem. Warszawa : ISP PAN.
h) P. Łyżwa, System wartości politycznych współczesnej europejskiej chrześcijańskiej demokracji [w:] Wrocławskie Studia Politologiczne, 3/ 2003.
Literatura uzupełniająca:
1] R. Legutko, Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte. Kraków : Arcana. 1999, rozdz. : „Trzy konserwatyzmy”.
2] P. Johnson, Odzyskiwanie wolności, Poznań 2002, część III.
3] M. Laar, Estoński cud, Warszawa 2006.
4] W. Szymborski, Doktryna Busha, Bydgoszcz 2004.
Temat (wykład) : Technokratyczne wizje porządku społeczno-politycznego. Podstawowe założenia szkoły neoinstytucjonalnej.
1. Główne założenia teorii technokratycznych oraz ich ewolucja (Platon, Th. Veblen, J. Burnham). 2. Teoria władzy oraz koncepcja dyspersji władzy i własności według A. Berle’a i G. Meansa; idee ludowego (kolektywnego) kapitalizmu. 3. Wizja społeczeństwa postindustrialnego, koncepcja merytokracji oraz zasady sprawiedliwej merytokracji wg D. Bella. 3. Cechy społeczeństwa technotronicznego a właściwości społeczeństwa przemysłowego wg Z. Brzezińskiego. 4. Teoria J.K. Galbraitha.
Temat (ćwiczenia) : Socjaldemokratyczny model państwa, gospodarki i porządku społecznego.
1. Podstawowe założenia „socjalizmu naukowego” K. Marksa i F. Engelsa oraz nurtu rewizjonistycznego. 2. Rozumienie prawa i państwa w na gruncie niemieckiego socjaldemokratyzmu. 3.Demokracja socjalna i gospodarcza; koncepcja „współzarządzania” i „samozarządzania”. 4. Neorewizjonizm (SPD i Labour Party, socjaldemokracja szwedzka); koncepcja „nowej trzeciej drogi” i „odnowa socjaldemokracji” (A. Giddens).
LITERATURA :
a) L. Łukaszuk, Socjaldemokracja współczesna a państwo. Warszawa 1985, rozdz. 4, 5.
b/ M. Zmierczak, Kształtowanie się koncepcji państwa prawnego (na przykładzie niemieckiej myśli polityczno-prawnej). [w:] pod red. H. Rota, Demokratyczne państwo prawne (aksjologia, struktura, funkcje). Wrocław : Wydawnictwo UWr. 1994, s. 41-52.
c/ A. Giddens, Trzecia droga. Odnowa socjaldemokracji. Warszawa. Ksiązka i Wiedza. 1999.
d/ A. Giddens, Poza lewicą i prawicą. Przyszłość polityki radykalnej. Zysk i S-ka Wyd. .Poznań 2001, rozdz. 3 i 7.
Literatura uzupełniająca:
1] A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. „”Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. PWN. Warszawa 2002.
Temat (wykłady): Psychoanaliza i neopsychoanaliza o człowieku, społeczeństwie i polityce.
1. Powstanie psychoanalizy: wybrane elementy teorii S. Freuda: (koncepcja osobowości człowieka i rozwoju społecznego, funkcje religii, „kultura jako źródło cierpień”). 2 Zasadnicze elementy psychoanalizy humanistycznej E. Fromma (natura człowieka, dzieje cywilizacji, przesłanki „zdrowego” społeczeństwa, interpretacja dylematu „mieć” czy „być”).
Temat (ćwiczenia): Wolność jednostki i nowe formy samoorganizacji społeczeństwa w programach Nowej Lewicy i ruchów alternatywnych.
1. Represywne cechy kapitalizmu i demokracji liberalnej według teoretyków Szkoły Frankfurckiej (M. Horkheimer, T. Adorno, J. Habermas). 2. Pojęcie i geneza ruchów kontestacyjnych. Przejawy i formy kontrkultury. 3. Główne kierunki krytyki społeczeństwa kapitalistycznego. 4. Pojęcie i rodzaje alienacji. 5. Sposoby odnajdywania „prawdziwego ja”; wyzwolenie jednostki - rewolucja kulturalna czy polityczna? 6. Jednowymiarowość jednostki i społeczeństwa, „syndrom rewolucyjny” oraz „antyspołeczństwo” w koncepcji H. Marcusego. 7. Wartości materialne vs wartości postmaterialne („silent revolution” wg R. Ingleharta). 8. Postmodernistyczne ujęcie polityki (F. Lyotard i M. Foucault). 9. Podstawowe założenia teorii feministycznych. 10. Imperatywy nowego stylu życia wg enwironmentalizmu.
LITERATURA :
a/ Współczesna myśl polityczna. Wybór... , cyt .wyd. (teksty : H. Marcuse, Społeczeństwo jednowymiarowe ; Ch. Reich , Rewolucja przez świadomość ).
b/ T. Adorno, Sztuka i sztuki .Wybór esejów. Warszawa 1990. (artykuł: Podsumowanie rozważań na temat przemysłu kulturowego).
oraz do wyboru :
c1/ F. Ryszka, H. Marcuse i Nowa Lewica . Warszawa 1975.
c2/ R. Tokarczyk, Utopia „Nowej Lewicy” amerykańskiej . Warszawa 1979.
c3/ A. Jawłowska, Drogi kontrkultury. Warszawa 1975.c
d/ J. Mansbridge & S. M. Okin, Feminizm. [w:] R. Goodin & Ph. Pettit (red.), Przewodnik po współczesnej filozofii politycznej. Warszawa : KiW. 1998, rozdz. 10.
e/ R. Putnam Tong, Myśl feministyczna. Warszawa: PWN. 2002, rozdz. 2, 4 (Feminizm kulturowy).
f/ J. Passmore, Enwironmentalizm. [w:] tamże, rozdz. 24.
lub
f1 A. Lisowska, Enwironmentalizm [w:] „Leksykon integracji „Unia Europejska”, pod red. W. Bokajły, K. Dziubki, Wrocław 2003, s. 26 – 30.
g/ H. Marcuse, Człowiek jednowymiarowy. Warszawa 1991. cz. Społeczeństwo jednowymiarowe. (pkt. 1, 2, 3.).
h/ T. Buksiński, Postmodernistyczna teoria władzy, Poznań 1996
lub
h1/ B. Smart, Postmodernizm. Poznań 1998.
oraz do wyboru:
i/ J.-F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna, Warszawa1997.
i1/ M. Foucault, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, Warszawa – Wrocław 2000 (zwł. Rozdz. Pt. Rządomyślność).
i2/ Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło ciepień, Warszawa 2000 |
|